الأربعاء، 31 مارس 2021

مهدي الشندي مصر

 تعلمت...........


تعلمت الا أبوح

تعلمت أن لا وضوح


اخبيء عن كل البشر

مهما كان اشر وجروح


تعلمت الدرس يا معلم

تعلمت مهما كان أتألم


أن مهما كان عذاب

إلا أتكلم


عندما أشكو بدل نصري

قالوا خلاص سلم


تعلمت الدرس في الطيبه

أتكلم بطلاقه العيبه


لا أتكلم بما اتعلمت

أداري ما في لو مت


الطيبه في الزمان عيب

الفتاوي كثير حتي بالغيب


تعلمت الدرس يا معلم

رغم طيبه قلبي أتألم


اوزع الحنيه على كل الناس

مش مهم أكون أشعر بأحساس


لكن مهما كنت اداوي قلوب

لكن أمري علي مغلوب


ربنا ستار لكل العيوب

ليه الناس ماتسامح


يستدرجوني أبوح أخرج

كل البوح

في الآخر كلامي جارح


مطلوب أكون سماع

مطلوب شافي كل المدامع


دمعي أنا على خدودي

سال لامع


يجرحوا فيه بكثرة

الحب عندهم قطره


أنا مخلوق بالفطره

خلاص أنا تعلمت


من حال البشر اتالمت

الجرح من أقرب الناس


ألناس قلوبهم صدأت

رغم معدنه ماس


معلش أنا تعلمت

إلا أأمن للبشر.........

..........................

مهدي الشندي مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

أحبس سجام العين كفكف

 أحبس سجام العين كفكف أدمعا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ أ...